Met chiropractische correcties worden verschillende delen van de hersenen gestimuleerd. Het is raadzaam om voordat u in de auto of op de fiets stapt na een behandeling  5 a 10 min te lopen om het lichaam te laten wennen aan de correcties. De correcties blijven hierdoor vaak beter en langer werken.

Vermijd zware activiteiten 24 uur na een behandeling, ook al  lijkt het of u niets van een behandeling merkt. Dit betekend dat sporten, zwaar huishoudelijk werk, duwen, trekken of tillen niet verstandig is om te doen op de dag van de behandeling.

Mogelijke reacties

De meest voorkomende reactie op een behandeling is spierpijn en de tweede dat er klachten op andere plekken tevoorschijn komen. Dit komt omdat de correcties bedoeld zijn om de situatie te veranderen en het lichaam moet zich daar op instellen. Dit kan tot 2 dagen duren na de behandeling. Soms gebeurt het dat u zich moe voelt na een behandeling. Dit komt omdat het lichaam zich aan het herstellen is van de correcties. Geef toe aan deze vermoeidheid omdat dit bevorderend kan zijn voor uw klachten. Neem desnoods een powernap in de uren na een behandeling.

Het is goed om de reacties die uw lichaam aangeven te vertellen aan de chiropractor, want het is belangrijk om de intensiteit van de behandeling goed af te stemmen per patiënt.

Tips om reacties van een behandeling te verminderen.

Drink extra water voor 2 dagen;
Het is belangrijk om na de behandeling voldoende water te drinken om de vrijgekomen afvalstoffen af te voeren. Trouwens ook buiten de behandelingen om is het belangrijk te zorgen voor het drinken van 1.5- 2.0 liter water per dag.

Doe ijs op de behandelde plek;
Na de behandeling kan het behandelde gebied warm en gevoeliger zijn, hetgeen wordt veroorzaakt door een toename van de bloedtoevoer en tijdelijke verhoging van afvalstoffen in het gebied als gevolg van de chiropractische correctie. Om dit te verzachten kun je een ijspak op het gebied te leggen op de dag van, en de dag na de behandeling. Pak hiervoor een speciale ijspak/coldpack of zak groente uit de vriezer en wikkel dit in een vochtige doek. Vervolgens legt u het pak 5 min op het gebied en deze techniek kunt u een aantal keer per dag herhalen. Belangrijk is het om het ijs niet direct op de huid te leggen om bevriezing te voorkomen.

 

content_nasleep-01